Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Lyssningsläsning som studieteknik – hitta din metod

På senare år har det blivit vanligt med lyssningsläsning inom högre utbildning. Lyssningsläsning innebär att man lyssnar på kurslitteratur som läses upp antingen av en människa eller av en talsyntes. Det är en positiv utveckling att studiematerial finns tillgängligt i flera olika format, men man kan behöva experimentera med sin lyssning för att hitta rätt studieteknik.

Allt fler studenter lyssnar på kurslitteratur och övningsmaterial i stället för eller i kombination med traditionell ögonläsning. För en del studenter är tillgången till inläst kurslitteratur och tillgängligt utformade dokument central för att kunna delta i utbildning på lika villkor. Men många fler studenter använder lyssningsläsning som ett sätt bland flera att hantera en tung läsbörda. 

Trots den ökande gruppen lyssningsläsare finns det ännu inte så mycket forskning om själva praktiken och nästan ingen alls om lyssningsläsning inom högre utbildning. Det innebär att om du lyssningsläser måste du testa dig fram och bygga upp din egen personliga verktygslåda – både med studieteknik och med tekniska lösningar. Dina lässtrategier ska passa dig och din lässituation. I den här texten tipsar vi om vad du kan göra för att utvecklas som kompetent lyssningsläsare.

Att läsa för att lära kräver strategier

Att läsa för att lära i ett akademiskt sammanhang är svårt. Du behöver ha ett stort ordförråd och god begreppsförståelse. Du behöver kunna planera din läsning, sortera ut relevant information från stora textmassor och memorera centrala koncept. Dessutom behöver du kunna jämföra olika texter med varandra och reflektera kritiskt utan att förvanska andras resonemang. Du måste kort sagt vara en mycket aktiv läsare med god studieteknik.

Det finns en sorts fördom om att det är lättare att lyssningsläsa än att läsa med ögonen, för alla. Men det kan precis lika gärna vara tvärtom. Lyssningsläsning kräver mycket av dig i termer av digital kompetens, arbetsminne och koncentration – samtidigt som textens innehåll är lika utmanande som om du läste den i en fysisk bok. Inte nödvändigtvis lättare alltså, men annorlunda.

Bygg din verktygslåda

Ta dig tid att undersöka din digitala verktygslåda. Vad kan du göra med de verktyg du har tillgång till? Vilka inställningar kan du justera? Finns det några nya program som du kan pröva? Som student vid Lunds universitet har du gratis tillgång till flera digitala verktyg som du kan använda för lyssningsläsning.

Information om tillgänglighetsverktyg för studenter

En viktig läskompetens inom högre utbildning är att prioritera i texter och läsa olika avsnitt olika noga, beroende på vilket läsmål du har och på hur din förförståelse ser ut. För att man ska kunna göra en sådan prioritering behöver man först kunna översiktsläsa texten. Testa dig fram för att se hur programmet du använder kan hjälpa dig med det. En del program låter dig hoppa i texten baserat på rubriker och använda bokmärken för att lättare kunna gå tillbaka till viktiga ställen. Du kan också ibland ställa in så att du till exempel slipper höra alla källhänvisningar i texten – då går det snabbare att ta sig igenom mindre viktiga kapitel.

Kurslitteratur innehåller ofta visuella komponenter som är knepiga att återskapa verbalt, exempelvis statistik, informationsgrafik och illustrationer. Det kan göra att du behöver komplettera lyssningsläsningen antingen med fysiskt material eller med andra program som kan hantera den typen av litteratur bättre. Välj hur du ska läsa beroende på hur texten du ska läsa är upplagd.

En del program låter den som kan läsa med ögonen följa med i den visuella texten på skärmen samtidigt som den läses upp. Det kan ha fördelar. Till exempel kan det bli lättare att få överblick över texten och att koncentrera sig. Det finns också indikationer på att personer med lässvårigheter kan förbättra sin läshastighet på det viset. Samtidigt kan ansträngningen som kommer med att göra flera saker samtidigt bli överväldigande, särskilt om ens egen läshastighet skiljer sig från uppläsningens. Återigen är den här forskningen inte gjord på läsning inom högre utbildning så du är den som bäst kan avgöra vad som funkar för dig. Testa vad som är möjligt med den teknik du har tillgång till och utvärdera hur det går.

Bonustips – lyssna på din egen text!

Ett annat användningsområde för lyssningsläsning är som verktyg i din egen skrivprocess. Talsyntesen kan bli en ärlig skrivkompis som läser din text högt för dig precis så som du har skrivit den. Den fyller inte i med egen förförståelse eller skippar krångliga eller tråkiga passager. När du lyssnar konfronteras du alltså med din egen text på ett konkret sätt, vilket kan hjälpa dig både att korrekturläsa och att få nya idéer.

Anteckna medan du lyssnar och markera sådant som du tycker låter fel eller konstigt och skriv ner saker du kommer på att du kan lägga till eller stryka. Du kan förstås få samma effekt genom att be en kompis läsa din text högt för dig, eller en hjälpsam familjemedlem. Nackdelen med människor är att de är svårare att pausa och de kan bli otåliga om de måste vänta på att du skriver ner dina idéer. Men det finns förstås också fördelar – till exempel är människor ofta roligare att plugga tillsammans med.