Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

I Ladok kan du se vilka kurser du är registrerad på, anmäla dig till tentor, se dina studieresultat och anmäla avbrott på kurser. Du kan också skriva ut intyg och ansöka om examen när det blir dags för det. På den här sidan har vi samlat några saker vi tycker är extra viktiga att ha koll på i Ladok.

Uppdatera din mejladress

För att inte missa viktig information från universitetet är det viktigt att hålla din mejladress uppdaterad i Ladok. Du kan lägga in vilken mejladress du vill i Ladok – välj en adress som du kollar regelbundet. Om du inte själv uppdaterar uppgifterna kanske universitetet skickar information till en adress som du inte använder, exempelvis för att du använt en gammal mejladress när du ansökte till universitetet. Logga in i Ladok för säkerhets skull och dubbelkolla dina kontaktuppgifter under ”Mina uppgifter”. 

Logga in i Ladok

Se till att du är registrerad

Inför kursstart får du information från din utbildning om hur du ska registrera dig. På en del kurser kan du själv registrera dig i Ladok en vecka före kursstart, på andra kurser registreras du i och med att du närvarar på första kurstillfället. Ta reda på vad som gäller för just din utbildning om du inte redan fått information om det. Om du inte blir registrerad riskerar du nämligen att förlora din plats på utbildningen. Tänk på att du måste registreras på varje ny kurs och på varje ny termin, även om du fortsätter på samma kurs eller program som förra terminen. 

När du ska registrera dig själv på en kurs i Ladok måste du ha ett aktiverat studentkonto. Studentkontot skapas automatiskt när du första gången söker en kurs på Lunds universitet och några dagar efter det andra antagningsbeskedet får du ett mejl om hur du aktiverar kontot.

När du är registrerad är du student vid Lunds universitet och kan få betyg på kurser. Registreringen förs automatiskt över till CSN så att du kan få studiemedel om du ansökt om det. Dessutom kan du skaffa ett LU-kort, som du till exempel kan använda som lånekort på biblioteken, för att skriva ut eller kopiera och som passerkort. Ett LU-kort kan du skaffa på någon av kortstationerna som du hittar genom att klicka på länken här nedanför.

Lista över kortstationer för LU-kort – lu.se

Om du vill omregistreras

Om du vill komplettera en kurs en ny termin, och få tillgång till aktuellt material på Canvas till exempel, behöver du omregistrera dig på den kursen. På vissa utbildningar kan du omregistrera dig själv i Ladok, men ofta behöver du kontakta din kursadministratör. Tänk på att en kurs inte alltid går att gå om precis som den såg ut en tidigare termin.

Meddela avbrott om du hoppar av

Om du hoppar av en kurs efter att du blivit registrerad måste du meddela det. Du anmäler avbrott själv i Ladok. Om du vill avbryta dina studier senare än tre veckor efter kursstart räcker det antagligen inte att lägga in avbrott i Ladok utan då behöver du också meddela din utbildning. Detsamma gäller om du går ett program.

Teknisk support

Kontakta LU Servicedesk om du behöver teknisk support i våra digitala verktyg.

Mejl: servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)

Studentsupport i Zoom